tisdag 17 december 2013

Vi ska åka tunnelbana i morgon. Med egna SL-kort!

Annas föräldrar förstörde spisen
Några av mina vänner suckar ibland över hur jobbigt det är med all ny teknik. Ja, jag har en på nära håll här i lägenheten som av och till uttrycker kritiska åsikter om datorn t.ex. när den krånglar. Och mobilen är inte alltid lätt och all annan ny teknik man ska också kunna. Solsidan i söndags handlade t.ex. om nya spisar, dom problemen har vi råkat ut för. I Sollentuna har dom nyss bytt spis och vi har tänkt bo där ett par dar över nyår. Blir väl kanske hämtpizza....  

Datorn och mobilen klarar jag oftast, men jag har det rätt jobbigt jag också ibland. Jag var på vippen på väg att ta med mig TV:n hem från stugan i helgen för att ha bättre tid att testa och prova varför skärmen bara var svart. Jag satt tom och kollade vad en ny TV skulle kosta, men så ordnade det sig till sist utan att jag inte riktigt vet varför. Den var inte trasig.

I går gick jag och gruvade mig lite för bussturen hem från bilverkstan. Jag åkte på SMS-biljett för nåt år sen, men sen har dom ju ändrat på det systemet. Jag tror jag har registrerat mig på rätt sätt men så fick jag inte tid på söndagskvällen att läsa på hur man ska göra nu så jag tog cykeln bak på bilen den här gången. Men nog f-n ska man väl kunna åka buss! Jag ska banne mig ta bussen ner till stan nån gång bara som träning. Det är visserligen bara 4-500 meter, men det är värdefulla lärpengar. Klart man ska kunna åka buss.

Hur ska det gå?
I morgon sätts vi på prov igen, då ska vi åka tunnelbana med eget SL-kort. Själva korten köpte vi i somras och laddade med en hundring var, men det verkar vara ett riktigt komplicerat system sen att åka med korten, lite nervös är jag allt. SL-remsan var bra men gammalmodig, förstår att dom ändrade, men varför göra det så svårt? En zon = två kuponger, två zoner = tre kuponger läser jag, men jag har inga kuponger, jag har ett SL-kort laddat med en hundring! Det är lätt att ladda kortet med pengar, det kan jag göra hemma vid datorn, men jag känner mig lätt förvirrad när jag läser vidare hur man ska göra för att sen få åka en tur i tunnelbanan. Det är inte något lätt system dom har hittat på!

Så till mina vänner som suckar över datorn och mobilen: Tills ni försökt åka tunnelbana med SL-kort: "You ain't seen nothing yet!"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar