söndag 8 december 2013

Facit för år 2064 - att arkiveras och tas fram i sinom tid

Vädret det här året är jag däremot
 lite osäker på
Vaknade tidigt idag efter gårdagens heldag med hela klanen där alla var med och firade en lilljul, enda tillfället under årets jul  när alla samlas tillsammans, allt från lilla Selma, 2 år, till gammelgubben själv. Kvar i sängen nu dagen efter kom så funderingarna: hur ska det bli när dom där små blir stora? Ingen som vet, men som vanligt finns det en del matnyttigt här i Utsikten, så här blir det om 50 år, år 2064, i alla fall vad det gäller en sak:

Som grabbar på 50-talet satt vi ofta och spekulerade om hur det skulle bli till sekelskiftet och inget av det vi trodde stämde sen, så ny teknik är det ingen idé att fundera över, inte trodde jag väl ens för något år sen att det skulle finnas 3D-skrivare till överkomligt pris redan nu, jag hade inte ens hört talas om såna. Men kommer man att kunna resa i tiden eller göra sig osynlig om 50 år? Det var ju sånt vi grabbar trodde, men knappast, det hör nog till Kalle Anka fortfarande år 2064. Eller...? En massa annat revolutionerande har förstås hänt då och allt går väl allt snabbare, men en sak vet jag med bestämdhet och kan slå vad om:.

Det där som kallas Sociala Medier kommer att finnas kvar.

Utsikt in i framtiden
Det här är ett lite uttjatat ämne här på bloggen och ointressant tycker nog en del som inte förstår storheten men nu det sagt och skrivet igen för att dokumenteras och arkiveras för framtiden. Ordet "Sociala Medier" försvinner antagligen snart, men det är bara naturkatastrofer och världskrig som kan slå ut själva funktionen. När det nu utbrutit en Internet-revolution under de senaste 10 åren som suddar ut avstånden mellan folk så räcker det med min blygsamma begåvning för att inse att det här blir kvar för evigt. I andra former och under andra namn, men ni som läser det här år 2064, visst hade jag rätt!

Alla mina omsorgsfullt skrivna inlägg under fem år på min Utsikts-blogg, 1762 stycken, kommer alltfort att vara tillgängliga att läsas och bli styrkt av, men till vilken nytta kan man ju undra. Allt vi skriver och gör som vi inte själva suddar sparas ju än så länge, och säkert kommer det här inlägget också att sparas och vara tillgängligt för kommande generationer! Kommer att plockas fram av ättlingar, dissekeras och analyseras, visst är det en häftig tanke! Mållösa med hängande hakor kommer dom att förundras: Vilken visdom! Att han förstod! På köpet gav han narcissismen ett ansikte.

Jag brukar säga att jag är väldigt tacksam att jag hann vara med så här i början av det här, jag hann sätta mina avtryck och något lite inspirera några ålderskamrater också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar