lördag 17 maj 2014

Falukorv är inte så dumt

Lill-Babs har en egen Falukorv

"Nästan för gott" sa Nelly om falukorven efter kvällsmaten. Vi har småtjejerna hos oss några dar.

Ja, vi kan väl käka falukorv vi också ibland även när vi inte lagar mat åt barn, men det blir väl inte så ofta när vi är ensamma. Men Margareta har ett par bra recept med falukorv som nästan hör till mina favoriträtter, så jag käkar mer än gärna en god falukorv. Vi köper alltid med bra kvalitet.

Och det roliga var att jag hörde om falukorv i P1 Dokumentär i söndags. Programmet handlade om Namibia och den brutala historien dom varit drabbade av med apartheid och folkmord, ett intressant program jag ska lyssna på igen redan i kväll. Zed Ngavirue från Namibia hade fått en fristad i Sverige men senare flyttat tillbaka till Namibia för att kämpa i befrielserörelsen. Nu fick han besök av en radioreporter men villkoret var att reportern tog med sig en falukorv ner till Namibia! Trots alla afrikanska läckerheter och att han varit borta från Sverige länge så var suget efter falukorv stort. Han hade väl också några läckra recept kan tänkas.

Namnskyddat, GTS (Garanterat Traditionell Specialitet) hos EU och "Falukorvens Dag" firas varje år i Falun i början av juni. Falukorv är inte nån vanlig grillkorv!

Och så himla gott att bara lägga en skiva på mackan direkt från kylen. Jag håller med Nelly och Zed från Namibia, falukorv är nästan för gott.

Korv på längden, korv på tvären
Korv från Gustafs görs av häst
Korv köps ej i fiskaffären  
Korv från Falun är allt bäst 

#blogg100 nr 77     23 nummer kvar!  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar