torsdag 3 mars 2011

En summering, det värsta är nog över nu

Jag tänker på vintern och elen.

Det kanske är för tidigt att pusta ut - mars kan ju bli kall den också, i alla fall kalla nätter, men jag chansar och påstår att den här vintern inte blev lika kall och dyr som den förra - med lite tur blir den en tusenlapp billigare. Men jag ser att det gått åt mycket mer mer ved i år - vi har nog eldat lite mer, då går det förstås lite mindre el också.

Det har varit minst lika mycket snö, men jag har skottat mycket bättre i år så vi har haft lättare att ta oss ner till stugan i år. Mycket jobb har det varit men så har det varit skönt också med mörka vinterkvällar med en kamin som sprakar, så det är nog värt jobbet.  

Men så funderar man - elen en vinter är en hyfsad semesterresa för oss - vad ska man prioritera? Stänga i november och öppna till påsk? Men vad ska man då göra med dom mörka vinterkvällarna - inte vill vi gå i Thailand och dra ett halvår. En månad i Spanien möjligen, men inte hela vintern.

Det tål att tänka på, stänga eller inte stänga över vintern. Vi har haft vinteröppet i 5 år nu, det blir nog svårt att  ändra på det. Till helgen är jag sugen på en skidtur till Helgonmossen. Det är rätt fint med vinter också när den värsta kylan släppt.          

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar