söndag 27 mars 2011

Översvämning i källaren - Samling vid pumpen!

Jag hade inte varit nere i källaren på hela helgen men när vi skulle åka hem såg jag det, ett par decimeter vatten i hela källaren.

Det sista på botten fick jag ösa 
Det var inte oväntat, det blir så nästan varje år, men jag glömmer det varje år också innan snösmältningen sätter igång, så jag tar aldrig bort sånt som inte bör bli vått. Vi har "stampat jordgolv" i källaren och smältvatten rinner från sidorna, men det är tänkt att det ska rinna vidare ut genom golvbrunnen och vidare ut i diket, men nu är det stopp nånstans - golvbrunnen frusen?  

Det var bara till att börja ösa, och det var väl inte så kul - händerna våta och frusna, vatten i stövlarna, byxorna blev våta, ryggen värkte - nästan lite synd om mig. Men då kom jag ihåg. Vi köpte ju en dränkpump förra året som jag inte fick nån ordning på då, kanske den skulle fungera i år?

Lite tidigt att vattna gräsmattan?
 Jomenvisst! Jag fick igång pumpen, en Cotech från min hovleverantör Clas Ohlson 500 kronor, och vilken fart det blev. Jag pumpade säkert ut ett par-tre kubikmeter smältvatten, allt det hade jag aldrig kunnat ösa bort för hand. På en halvtimme var källaren tömd, men när vi kommer dit nästa gång har det väl runnit in nån kubikmeter till. Men det fixar jag lätt då och så ska jag se till att ta bort isproppen då.

Det här var ju irriterande, men ett sånt litet problem när man tänker på bilder man ser från översvämningar lite varstans i världen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar