fredag 30 januari 2009

Alan Turing, matematiker

Nu har jag läst en väldigt intressant och spännande bok, Syndafall i Wilmslow, av David Lagercrantz.

Jag har fått lära mig så mycket om en stor engelsk matematiker som under andra världskriget konstruerade en datamaskin som knäckte nazisternas hemliga koder och bidrog till att förkorta kriget. Sen gick han ett tragiskt öde till möte, inte ens en krigshjälte fick ha fel läggning, det var kriminellt på 50-talet, och skulle botas med hormoner.

Lögnarparadoxen var en viktig del i hans idéer: "Jag ljuger alltid" - känn på den.

Jag ska läsa mer om Alan Turing, hur kunde du hitta den här historien, David?

Alan var en hängiven löpare, så det måste varit en trevlig kille. Och man tänker bra när man joggar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar