lördag 24 januari 2009

En sak förstår jag inte

Hur i hela friden kan Spotify vara så snabbt och bra?

Vilken artist man än vill lyssna på har man hela listan på en sekund eller mindre vare sig det är 5 eller 5000 låtar i listan.

När vi gjorde system en gång i tiden för att söka i databaserna med IMS, SQL, DB2, DTMS och allt vad det hette fick vi alltid kämpa för att få till anständiga svarstider, men här har man ju resultatet innan man tryckt Enter. Har datorerna blivit så förskräckligt snabba?

Eller är det programmerarna blivit så här duktiga? Skumt är det i alla fall.


Och inte en enda gång har jag haft problem att lyssna på Spotify. Aldrig ett fel. Just nu har jag fått upp 808 låtar med Dusty Springfield.

Och det är hittills bara en låt jag riktigt saknat, Lars Gullin med Gone with the wind. Den spelade jag varje kväll kl 22.08 i 15-16-årsåldern i flera år. Varför just den tiden håller jag för mig själv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar