tisdag 27 januari 2009

Jan Kårström, brottare

Från Västerås med ett VM-silver som bästa resultat.

Nu var han och berättade för oss Aktiva Seniorer om sitt idrottsliv och yrkesliv.

Inom brottningen tyckte han själv att han borde haft några ännu finare medaljer, men det var för många öststatsdomare tyckte han. Dom höll lite väl mycket på de sina och det är säkert sant.

Och han hade tränat med Israels tränare kvällen innan Svarta September-attacken mot Olympiska Spelen i München 1972. Tränaren blev mördad, sånt kan man väl aldrig skaka av sig.

Sen blev han VD för Viking Line och dom har många nya färjor på gång. Jag blev lite sugen att ta en tur ut på havet. Dom brukar ju ha fina smörgåsbord,

Men elitidrottande sliter på kroppen - nyopererad i höften fick han sitta ner och prata. Vi är födda samma år han och jag och han blev väl framgångsrikast får jag väl erkänna, men han har nog ingen marathonmedalj i samlingen, där slår jag honom med 11-0.

2 kommentarer:

  1. Hej!

    Vart föddes Jan Kårström?

    Mvh,
    S Östlund

    SvaraRadera
  2. Jodå, jag vet, JK kom till Västerås (tidigt, som 16-åring tror jag) från Njurunda(?) men i nån biografi står att var född i Bromma. Vad vet jag, men vi ser honom som Västeråsare, det var i alla fall i VBK han blev en stor brottare.

    SvaraRadera