torsdag 8 januari 2009

En joggingtur som förändrade världen

David Lagercrantz berättar i Syndafall i Wilmslow om Alan Turing som kom hem från en joggingrunda och i duschen efteråt uppfann datamaskinen.

Han skruvade ihop en maskin som knäckte nazisternas koder och Churchill såg honom som en av de största krigshjältarna.

Hans joggingrunda förkortade kriget och förändrade världen. Jag har visserligen trott att mitt gamla företag, IBM, låg bakom det mesta av datautvecklingen, men nu ser man. Jag ska läsa boken med stort intresse.

Och att en löprunda är nyttig har jag alltid trott, men att en sån förändrade världen var lite överraskande.

Få se om min löprunda i dag får någon större inverkan på framtiden. Jag skulle vilja komma på en ny teknik för fjärrkontrollen som är för krånglig och som man aldrig vet var den ligger.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar