onsdag 7 januari 2009

Ernest Hemingway aktuell igen

Kuba har öppnat hans arkiv för forskare.

Jag har bara läst en bok av honom, ganska länge sen, men den var märklig den glömmer jag inte.

Klockan klämtar för dig, Spanska inbördeskriget.

Lite småtråkig ibland, men när det hettar till för Robert Jordan går det så fort att man blir svettig bara av att läsa. Det kändes fysiskt som man själv sprang och var jagad av fascisterna. Och de sista sidorna och upplösningen var så dramatiska att bara ett geni kan skriva något sånt. Jag var helt tagen, allt blev tomt, jag glömmer aldrig slutet. Jag måste läsa en Hemingway igen.

Men vi har varit på Sloppy Joe´s bar på Duval Street i Key West. Och jag såg just på deras webkamera att det är sol så det är T-shirt och shorts som gäller.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar