måndag 9 februari 2009

LSD är min grej

Long Slow Distance alltså - spring långt och sakta.

Det man tränar blir man bra på vare sig det är fiol, poker eller spanska, så tränar man LSD blir man bra på att springa sakta. Och långt.

Vill man bli bra på att springa lite fortare ska man blanda in tempo, backe mm men LSD räcker åt mig, jag tränar aldrig på annat sätt. Och det som är bra med LSD är att man lättare undviker skador.

Semesterotränad försökte jag en gång hänga med i ungdomarnas tempo, men då åkte jag direkt på min enda skada, knät svullnade som en mindre handboll. Naprapat Eddie Lanza knådade mig 5-6 ggr och efter 4 månader var jag OK igen. Sen har jag stukat foten 3-4 gånger, det tar uppåt 3 veckor att läka. Det är de enda skador jag haft.

Långturen idag var en riktig njutning - solen värmde för första gången i år. Och för några korta dagar toppar jag Västerås-listan på jogg.se-siten. Det var lite kul. Jag är enda 40-talist där.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar