torsdag 26 februari 2009

Vilken hälsometod är bäst?

Tallriksmodellen, GI, Atkins, fett eller kolhydrater, glykemiskt index, BMI. Man kan bli snurrig.

Men det är nog så enkelt att var och en blir salig på sitt sätt, alla hälsometoder har sina för- och nackdelar. Jag tror inte det finns någon absolut sanning, utan trivs man och mår bra av sin livsstil så är just den den bästa.

Och nu såg jag en ny rapport (kommer ju nya hela tiden) att vilken metod man än väljer så är dom ganska lika om man samtidigt motionerar några timmar i veckan och drar in lite på kalorierna. Sen ska maten förstås vara hyggligt sammansatt.

Det låter ju så busenkelt, så självklart. Det tror jag på!. Vi går nog mest på den gamla tallriksmodellen med lite dragning åt GI, och det passar oss. Mycket motion och frukt och lite mindre med kalorier. Och så försöker jag dra in på ostmackan.

Men när jag i söndags tog en löptur i snömodden från 8 på morgonen till 4 på eftermiddagen då mosade jag in hallonbåtar under loppet och tog med gott samvete ett lass ostmackor efteråt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar