fredag 27 februari 2009

Trådlös el - verkar konstigt!

I slutet av sextiotalet påstod jag i en fikarumsdiskussion att nu är alla stora upptäcker gjorda. Man rodnar hur dum man kan vara.

Sen dess har vi fått mobiltelefon, laser och el från solceller, persondatorn med Internet, DVD och trådlösa nätverk, GPS och hur mycket mer som helst. Och mikrovågsugn har också kommit senare.

Och nu pratade jag om trådlös el med svärsonen. Det verkar omöjligt, men det fungerar faktiskt, och bilden visar en klumpig prototyp. Det jag läst verkar i första hand gå ut på att trådlöst ladda batterier i mobil och PC på korta avstånd, och det dröjer nog länge innan man kan slippa alla sladdar hemma, men tänk så skönt när man ska möblera om och bara ställa lampan där hon vill ha den den här gången. Utan att krångla med skarvsladdar och sånt.

Men hur det kan fungera ska jag fråga min kompis Lars om. Han kan allt om elektricitet. Det som jag tycker verkar omöjligt kanske bara är el-ementärt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar