fredag 13 februari 2009

Män som hatar kvinnor

Nu är det snart dags för den första filmen och visst ska jag se den.

Alla har väl läst böckerna, och nog var dom bra. Jag isolerade mig då här i fritidshuset och läste hela natten så där som man ofta gjorde när man var ung, och det är böcker man inte somnar ifrån. Mycket datateknik, men jag har läst att det mesta ska kunna fungera i verkligheten även om det var avancerat.

En bra sak med Stieg Larsson är den lättsamma dialogen, han skriver som folk pratar utan en massa krystade onaturliga formuleringar. Jag retar mig ofta på dialogerna i nästan alla nya svenska deckare, Camilla Läckberg, Åsa Larsson, Liza Marklund etc. som ofta kör med ett språk som inte känns som naturligt talspråk.

Men som alltid hakar jag upp mig på något: I dialogen skriver han ofta t.ex.: Jag mötte en kille vid namn Persson. Vem sjutton pratar så?

Men språkpoliser är odrägliga, erkänner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar