söndag 21 mars 2010

Debatt i amerikanska kongresen

För mig var det premiär idag för att följa en direktsänd debatt från amerikanska kongressen. Jag hängde med en dryg timme.

Det kanske var fler media som sände, men jag såg den på Aftonbladet.se. Debatt om Obamas sjukförsäkringsreform. Får han med sig 216 av demokraternas 253 röster är saken klar.

Rätt kul, men jag är för dålig på engelska för att riktigt hänga med i argumenteringen, och jag är för dåligt insatt för att riktigt förstå varför republikanerna är så upprörda. Gammal vanlig högerpolitik som vill hålla fattigt folk fattiga och som vanligt bara månar om storfinansen? Det är väl så. För oss svenskar är det väl självklart med en bra sjukförsäkring.

Talarna var rätt duktiga att hålla tiden till en början men det var en hel del procedursaker som jag inte förstod. Dom har en del rutiner som verkade väldigt konstiga för mig. Och för att vara en så viktig omröstning var jag förvånad att det var så lugnt. Resultatet i omröstningar i vår riksdag är ju klara på sekunden när man röstar, här tog det 15 minuter varje gång dom skulle rösta, det är ju lite märkligt. Dom röstade flera gånger, det hängde jag inte heller med på riktigt, det var väl olika procedurfrågor antar jag, men dom borde väl ha knappar att trycka på som vi har, här gick dom fram en och en och avgav sin röst, verkade lite gammalmodigt.

Några gånger hettade det till riktigt då några republikanska talare ifrågasatte nåt formellt, och så kom dom in på abortfrågan förstås. Talmannen fick jobba hårt och blev hårt ansatt från republikanerna.

Men intressant var det, och jag tittar gärna in i kongressen fler gånger, jag kanske fattar mer då, och det är nog mycket baxande för demokraterna än innan dom har fått sin sjukförsäkring. Och slutliga omröstningen var inte klar när jag stängde av, debatten skulle visst hålla på hela natten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar