tisdag 16 mars 2010

En yrkesskada

Jag kan inte låta bli att tänka på hur man utformar datasystem, webbsidor, och sånt. Webben har jag visserligen inte jobbat med, men sånt som liknade webbsidor i alla fall. Och fakturor, OCR-nummer, kontoutdrag etc.
Två funderingar:
Ett: Det måste vara mycket roligare nu att designa med alla moderna möjligheter.
Två: Det är precis lika lätt att göra dåliga lösningar nu som förr.
Dom som designar glömmer så ofta att det finns vanligt folk. Enkla lösningar är bäst. Ska man fylla i några rutor på banken kan designern se till att man kommer till rätt ruta automatiskt. Jag har några exempel där jag alltid fastnar för jag har glömt att själv hoppa till rätt ruta.
Personnumret med fyra siffror i året eller två? Det ska designern fixa så att det är valfritt.
Telefonnumret med blankt efter riktnummer eller - eller / eller ingenting. Det fixar designern.
Häromdan hade jag problem med en adressändring innan jag förstod exakt hur jag skulle fylla i, en duktig designer ska inte programmera så.
OCR-numret är en annan sak. Obegåvat att ha 20 siffror i numret eller mer eller, som en räkning idag, börja numret med fyra nollor. Det är som gjort att det ska bli fel.
Jag ser alltid på mina datakurser hos Aktiva Seniorer hur lätt det är att missförstå och göra fel. "Keep it simple" är det bortglömt? "Back to basics" och sånt?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar