måndag 22 mars 2010

Påsken som godishelg


Godis och påsk har väl alltid hört ihop, men det är väl inte förrän nu de senaste åren det blivit sånt frosseri. Och nu närmar sig årets godishelg.

Är det bara till påsk det frossas är det väl inte så farligt, men 17 kg godis per person och år låter för mycket, men det är vad vi äter nu i Sverige. Över 3 hg i veckan. Och vi är världsmästare.

Det är gott med lite godis ibland, och det händer att jag tar mig ner till godisaffären på lördagskvällen bara för att köpa ut en liten påse chokladpraliner, men jag måste med råge hålla mig under världsrekordet i alla fall.

Choklad har jag alltid varit svag för, och favoriten nu är en liten kaka mörk choklad runt 70%. Då kan man ta ett par bitar och nöja sig med det, en 100 grammare räcker lätt ett par tre dagar för oss två.

Sen är det gott med hallonbåtar och gelehallon och lite engelsk lakrits, resten får vara. Inget godisfrossande längre - ska i alla fall försöka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar