söndag 2 mars 2014

Tragisk olycka på Stentorpet

Eller olycka.. Det var mycket allvarligare än så, närmast att betrakta som ett mord! Varning - inget för svaga nerver!

Fällan är gillrad. Det här är innan olyckan.  
Det började med att vi hade en snyltgäst vid fågelbordet. Jag har matat mina småfåglar hela vintern och vi har haft många matgäster. Den för oss mest märkvärdiga var nog steglitsen i början på vintern och idag hade vi ett par entitor, dom har jag aldrig sett där förut. Men den lilla musen som gottar sig åt allt som småfåglarna spiller på marken, han har försett sig hela vintern.

Och det har väl gått bra så länge det varit snö, då har hållit sig i sina gångar under snön, men nu har han på sista tiden blivit allt fräckare och går och pickar som vilken pippi som helst under fågelbordet. Det skulle han inte gjort ostraffat tänkte vi så jag laddade fällan med en bit prima ost och gömde fällan rätt bra under några kvistar precis framför porten till den lille musens bostad. Dolde den så att inga fåglar skulle komma åt fällan av misstag.

Men sen hände ingenting. Och ingenting. Och ingenting. Musen höll sig undan! Visst är dom listiga dom små mössen med att undvika faran för eget liv.

Så efter några timmar gav jag upp och tänkte plocka bort fällan. Det var ju egentligen ett rätt meningslöst försök att få tag på den lille musen, han har säkert minst 20 kompisar där nere i sin håla, och dom har snällt hållit sig utomhus i år, inga musspår inne i huset.

Men när jag skulle ta bort fällan hade olyckan skett! Där satt en talgoxe i fällan hur den nu hade kommit in under grenarna men musen klarade sig! Jag skäms - musen får leva tills vidare och nu klarar väl sig fåglarna utan att jag matar dom hoppas jag. Förlåt lilla pippi.

#blogg100    nr 2
#blogg10öw nr 33
    
     

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar