söndag 5 maj 2013

Ända in i kaklet

Min bloggarförebild 
Descartes uttryckte det så fint: "Bloggo, ergo sum", "jag bloggar alltså finns jag".

Utmaningen gällde: Publicera minst ett inlägg om dagen på din blogg i 100 dagar i sträck, och i dag är jag framme i målet. Egentligen redan den 2:a men jag räknade fel och siktade tidigt in mig på den 5:e och så fick det bli. Det har varit grävande journalistik när den är som allra bäst och engagerande upprop när dom är som allra mest engagerande. Många voro kallade men det var inte alla som stod pall ända in i kaklet. 

Jamen, vad är det för trams kan man tycka, men det har varit väldigt kul, och det blev ett väldigt gensvar bland oss bloggare. Vi har varit bra många hundra som försökt och kämpat väl. Ibland med lite skrivkramp och ibland med lite skrivklåda. Här i  Utsikts-bloggen platsar nästan vilka ämnen som helst, det har gjort det lite lättare för mig än för dom som är mer nogräknade, men de flesta bloggar jag kollat har faktiskt varit lite i samma stil som mina Utsikts-rapporter.

Om det är lätt att hitta ämnen så är det svårare att hitta läsare, det hänger ihop. Nischade bloggar hittar nog lättare sina läsare. De som är intresserade av det ämnet följer nog lättare den bloggen också, men min Utsikts-blogg är till sin natur spretig med inga direkta röda trådar, och om jag nu har några så har det med att bli äldre att göra och vi äldre är ju inte så flinka i att följa bloggar, lite Moment 22 alltså.

Blogg-mötet är på Historiska!
Har vi skrivit historia?
Hur mycket avslöjar man av sig själv då som bloggare? Nja, lite grann förstås men egentligen inte så mycket. Personligt men inte privat brukar det heta, och jag tror jag håller mig på rätt sida. Margareta säger ifrån direkt om jag slinter på tangenterna, men det är inte så ofta hon behövt ingripa.

Finns det några framtidsutsikter för mina Utsikts-bloggar? Ja, det är väl tveksamt, men dom får gå lite på halvfart ett par veckor till, sen blir det ett högintressant utvärderingsmöte i Stockholm med oss bloggare och diverse mediepotentater där väl SVT:s Ebba von Sydow och AB:s Karin Pettersson är de mest namnkunniga, åtminstone för oinitierade läsare, sen får vi se om det finns några utsikter för Utsikts-bloggarna att sikta vidare mot framtiden.

Ikväll firar bloggredaktionen på lokal och tackar till sist alla ev. läsare som förspillt sin dyrbara tid på mina bagateller.

1 kommentar: