torsdag 2 maj 2013

Mina talgoxar har så dåligt med mat

Jag väcktes tidigt idag av att någon knackade på fönstret, men jag var så trött så jag somnade om. Efter en stund väcktes jag igen och somnade om igen. Men så tredje gången fick jag upp ögonlocken så pass att jag hann se att en talgoxe knackade på fönstret och ville in.
Börjar bli mager..

Våra småfåglar har fått solrosfrön, talgbollar och jordnötter varje gång vi varit i stugan, men så tog plötsligt all fågelmat slut i mars fastän snön låg tjock. Jag var runt i en massa affärer, men det var slut överallt. Dom har väl fått ett äpple ibland, men så mycket mer har det inte varit sen fågelmaten tog slut, och jag har haft lite dåligt samvete.

Så satt vi lite senare med filen och frukostkaffet och där kom vår lille hungrige vän igen och knackade på fönstret. Det där är rätt vanligt på höstarna, men på våren vet jag inte om jag varit med om det förut. Fåglarna är helt klart hungriga, kanske utsvultna. I morgon måste jag åka runt och se om det inte har kommit in lite fågelfrö. Vad äter dom annars? Kanske havregryn. Inte salta jordnötter, va? Och knappast Coca Cola och glass som undulater vill ha.  

De senaste dagarna tycker jag att fåglarna inte har kvittrat lika mycket som dom brukar göra så här års. Det är nog en slags strejk för att dom fått för dåligt med mat, men det ska det bli ändring på. Redan i morgon när vi är tillbaka i stugan.    
               

1 kommentar:

  1. Var det inte fönsterkittet den satt och pickade på? Det brukar de gilla.

    SvaraRadera