torsdag 9 maj 2013

I sanningens tjänst. Och vetenskapens.

Jag har farit med osanning. Utan att dubbelkolla uppgiften i Aftonbladet gick jag ut med att det var "kebabens dag" i tisdags. Det var det inte! Men på dom här sidorna håller vi oss till sanningen.

Så om jag har lurat någon oskyldig att käka en kebab alldeles i onödan ber jag om ursäkt, det är den 11:e september vi ska vallfärda till våra kebabställen. Men kebabpizzan vi åt i tisdags var alldeles utmärkt ändå.

Kåldolmens dag får jag inte missa!
Andra viktiga dagar i samma stil att hålla rätt på är 1/1, "Internationella pizzadagen" och 29/1 är det "Veganpizzadagen". Sen är det "löpningens dag" 2/2 och "andningens dag" dagen därpå, dom passar ju ihop. Just idag är det "Internationella flyttfågeldagen" och när jag fyller år är det "Internationella dagen mot tobak" och på Margaretas födelsedag är det "Kramens dag", bra dagar att komma ihåg. Värt att nämna är också 30/11, "Kåldolmens dag". Det finns dagar för allt, men "Byxfria tunnelbanedagen" 13/1 kan man ju undra över.


Så till vetenskapen. Sen i maj 2010 har jag här i bloggen halvregelbundet redovisat hur sakta ett papper som slängts i naturen bryts ner och försvinner. Idag på joggingrundan gjorde jag på nytt ett nödstopp där bakom min favoritgran där pappret har legat så länge, och nu kommer slutrapporten: I dag var allt papper försvunnet, så det tar alltså prick 3 år innan pappret man lämnar efter sig är borta! Tål att tänka på.

Det är inte klokt så mycket matnyttig information som förmedlas härifrån Utsikts-bloggen.        

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar