torsdag 16 januari 2014

Så folk beter sig

Jag är rätt fridfull men visst retar jag upp mig ibland. Här är tre exempel av varierande allvar.     

Bildekal Håll avstånd - Gubbe i bilen
Sällsynt dum text....
På motorvägen till Stockholm i helgen hade jag inte så bråttom. 90-95 var lagom fart tyckte jag. Dom som vill köra 110 fick väl köra om, jag hindrar ju ingen. Nysnön hade lämnat en sträng i mitten och man blir ju galen på dom där som lite sakta smyger förbi i 95-100, lämnar en lucka på 25 meter och sen tar sig tillbaks i högerfilen och sprutar ner vindrutan med en tjock sörja så att man inte ser ett dugg. "Ge'n en blink i baken" brukar Margareta säga och det lättar lite på trycket och en och annan fick sig en blink men det är ju ingen som bryr sig.

I natt kom det lite mer snö. På morgonpromenaden kom en kille ut till sin Audi, helt ny och av de dyrare modellerna. Bilen var översnöad och stod på tomgång och på vindrutan började snön sakta smälta av varmluften från fläkten. Men killen satte sig bara i bilen och körde iväg med helt igensnöade sidorutor och bakrutor. Otroligt! Kanske drog han ett varv med torkarna på framrutan, det såg jag inte, men där räcker det inte med en blink i baken, han skulle ju få bilen konfiskerad och körkortet indraget på 100 år!

Mitt tredje exempel gjorde mig inte irriterad, var mest lite roligt och har inte med trafiken att göra. På den fullsatta teatern idag hamnade jag bredvid en kille i min egen ålder. När föreställningen började råkade jag få nåt på stämbanden och satt och harklade mig en stund så tyst jag kunde. Höll emot och småhostade och fick en "Fisherman's Friend" av Margareta att suga på och småharklandet gav sig efter några minuter. Men killen bredvid kollade in mig väldigt irriterat hela tiden, även långt efter att jag slutat harkla mig, sånt märker man ju. Och ända fram till pausen. en hel timme, satt han sen och skyddade sitt ansikte med programbladet, ett svårartat fall av bacillskräck antagligen, men lite väl demonstrativt kan man tycka.

Retar jag själv upp nån ibland? Tveksamt, inte i trafiken i all fall, jag som kör så bra.            

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar