onsdag 24 februari 2010

Bokrean 2010


I morgon, torsdag 25/2, är det dags. Jag har ställt väckarklockan.

En 5-6 stycken har jag bockat för, sen brukar det bli minst lika många till som jag plockar på mig allt eftersom jag ser nåt intressant när jag väl är där.

Visst skulle jag kunna beställa på nätet och hämta på posten, men vadå? Man kan titta på en film från semestermålet och se lika mycket som man gör om man gör resan dit, det är liksom inte samma sak. Och det är inte samma sak att beställa på nätet heller, så i morgon går jag till bokaffären.

Det bästa är att hitta bra faktaböcker om spännande ämnen som man inte tänkt på tidigare. Förra året läste jag bland annat om Arkimedes, Pekingmänniskan och om elektricitet.

Några deckare blir det alltid, och jag har bockat för en hel del annat intressant. Indianer, grekisk mytologi, islam mm. Kanske nåt inom musiken? Konstböcker har jag sett några intressanta, det brukar jag aldrig köpa.

En bok om universum blir det nog. Jag har läst några sådana förr och fattade nästan inget, men det är så intressant ändå. Den stora frågan i den senaste boken hur universum kommer att gå under, förfrysa till evig is eller förtätas till ett svart hål, det tål att tänka på.

Matböcker blir det nog inga, annars ska jag gå runt i morgon ock plocka godis, och blir det som vanligt kommer jag under året att läsa allt jag köper, alltid lär man sig nåt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar