onsdag 17 februari 2010

Modernt TV-tittande på svt.se

Det var en lite motig Svenskdag i OS idag, onsdag, men det var mycket fin idrott ändå. Och det kommer mer i natt men då sover jag. Hoppas bara att Anja inte gjorde sig alltför illa.

I kväll följde jag TV-sändningarna på datorn, och det är ju en fin service som SVT ger på nätet, 8 parallella kanaler!

Man har 8 minibilder underst på skärmen och det program man just följer i en större bild överst, och på ett litet kick växlar man till en annan arena. Skidor - hockey - curling allt efter intresse. Man tittar in där det händer nåt. Det känns modernt.

Det passar nog stora sportsändningar som OS bäst. Men tex på en fotbollsmatch med många kameror, kan man själv välja vilken vinkel man vill se. Och under ett marathonlopp skulle man kunna följa blåbäret långt bak i loppet när man annars bara får se ledarna.

Men det passar ju annat också.

Prinsessbröllopet i juni kommer jag visserligen inte själv att se frivilligt, men det är ett sånt arrangemang som kan bevakas av många kameror och där man själv kanske vill bestämma vad man vill se. Och i debatten skulle man kunna välja kameran som visar den egna favoriten eller när motståndaren blir grillad. Kanske tom att man själv kan välja bilder i en vanlig film som är filmad med flera kameror, jag tror inte det är otänkbart att det bli så att man själv sitter och väljer hur man vill se filmen.

Och i alla fall tycker jag SVT:s service från Vancouver är suveränt bra och modern. TV i datorn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar