torsdag 18 februari 2010

Säg ifrån!


Det är inte ofta man hinner reagera sådär som man egentligen borde. Man ska ha civilkurage att säga ifrån.

Hem från stan idag mötte jag tre glada tjejer i övre tonåren som tjattrade och fnittrade som tjejer ska göra. Dom kom nog från biblioteket och en av tjejerna hade en Metro i handen.

Så precis när dom passerade mig slängde hon tidningen i en snöhög, vem ska ta rätt på den? Mindre än 25 meter därifrån fanns en papperskorg, det hade ju varit bättre att lägga den där. Och det hade hon säkert gjort om jag bara kommit mig för att säga till. Men jag tänker för långsamt ibland.

Och det har hänt förr. Jag såg några ungdomar en gång som spottade ut sina stora tuggummin utanför affärn. Inte bra - hundarna tuggar i sig sånt. Men inte kommer jag mig för att säga till.

Cigarettfimpar utanför ytterdörrn är ju också dumt, att man ens kommer på tanken att slänga en fimp där. Men rökare tänker nog inte så mycket, dom slänger ju sina fimpar var som helst.

Jag önskar bara att jag kunde vara lite mer snabbtänkt när jag ser nån som skräpar ner, vare sig det är en rökare eller en fnittrande tonårstjej.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar