tisdag 30 november 2010

Morgontidningen vill jag inte vara utan

Jag vaknade 5.59 i morse en duns i hallen - vlt, morgontidningen! En av de stora fördelarna med att ha kommit över villaåldern är att man slipper ge sig ut i morgonkylan till brevlådan. En bra sak med att bo i lägenhet.                  

Tidningen är väldigt punktlig. Här där vi bor nu, kommer den alltid 6-6.15 och det känns konstigt dom enstaka gånger den inte finns där när man vaknar. När vädret är riktigt dåligt har vi någon gång fått vänta till 6.30, men mer är det inte.

Men hur länge finns papperstidningen kvar? "Min" tidning minskar i upplaga och man hör många som säger upp tidningen och nöjer sig med nyheter på nätet. Och med bra läsplattor blir det väl allt vanligare att klara sig utan papperstidningen.

Jag hörde en analys på TV häromdan. Dom yngre läser papperstidningen allt mindre. men så när dom växer till sig lite så blir dom också prenumeranter.

Jag undrar om inte detsamma gäller TV-tittande på SVT. "Vi tittar aldrig på SVT"  sa barnbarnet häromdan. Han kanske bara retades med morfar, hoppas det, men med så många kanaler man har nu så väljer vi förstås också annat ibland, vi också, men papperstidningar och SVT är nummer ett. Så får nätet och dom andra TV-kanalerna vara ett komplement.

Vi försökte några andra kanaler igår kväll, men orkade inte utan hamnade på Vetenskapens värld och fick t.ex. höra några nobelpristagare, vi fick lära oss om nanoteknik och kinesiska dinosaurer i svenskproducerade program, långt borta från dokusåpor och sånt som jag brukar kalla trams-TV. Sen SVT:s egna dramaserie Våra vänners liv, lågmäld, lite långsam "må bra"-TV. Smaken är olika, och det är bra med valfrihet.    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar