tisdag 2 november 2010

På tal om samtal

Jag kom att tänka på en annan typ av samtal, en annan typ än dagens bastusnack. Vi pratade lite om det igår Margareta och jag.

SVT har haft några bra samtalsprogram som vi gillar, jag tänker på "Sommarpratarna" och "Stjärnorna på slottet". Det fina med dom här två programmen är att dom som är med pratar lite lågmält om hur man tycker och känner och drar sig inte för lite tunga och dystra tankar som vi alla har ibland, även de s.k. kändisarna har såna.

Paolo Roberto och Tomas SjödinJag var helt ointresserad av Sommarpratarna i början, men när jag började kolla så uppskattade jag verkligen det där lågmälda samtalet. Alla program har väl inte varit 5-poängare, men de flesta har varit bra. Nu är dom slut för säsongen, hoppas dom kommer tillbaka.

Stjärnorna på slottet. Foto: Erik Abel/ScanpixStjärnorna på slottet kommer i alla fall tillbaka i vinter, femte säsongen. Det programmet var jag också väldigt skeptisk till i början, skulle man få sitta och höra dom skryta om sina karriärer så hade jag aldrig tittat, men det funkar ju inte alls så, det är ju dom där lågmälda samtalen och (som det verkar) uppriktiga funderingarna som gör att programmet blir intressant.

Då tänker jag ett varv till, varför sitter man så sällan och pratar så här med sina vänner? Det blir så lätt att det mest blir snack om senaste resan, om bilen man tänkt köpa o.dyl. Ombyggnaden av köket etc. Det kanske är enklast så, det kanske bara skulle bli pinsamt att prata lågmält om spruckna förhoppningar och drömmar, dom håller vi för oss själva.

Åter till TV. Kopierar TV4 Stjärnorna i sitt Så mycket bättre?  Det ska vara så himla flåshurtigt hos dom så dom lyckas otroligt sällan hålla kvar mig som tittare. Några humorprogram är rätt bra, annars är det inte mycket där jag orkar se.

  

2 kommentarer:

  1. Instämmer helt med föregående talare vad gäller Sommarpratarna och Stjärnorna på slottet. Faktum är dock att jag har gått över från Dansbandskampen i ettan (kollar lite under reklamen) till Så mycket bättre. Jag tycker det är trevligt att höra hur de tolkar varandras låtar, men visst härmar dom Stjärnorna......, som är bättre!

    SvaraRadera
  2. Jorå, det är tur att folk tycker olika så det finns lite att välja mellan. Och jag har så dåligt omdöme att några favoritprogram är Våra värsta år och The Simpsons. Men det skulle jag aldrig erkänna offentligt.

    SvaraRadera