fredag 5 november 2010

Vem älskar inte choklad

De flesta älskar nog choklad tror jag. Jag gör det. Mörk eller ljus - jag har så många favoriter. Bra för lite av varje har jag hört, blodtrycket och mycket mera. Rena medicinen alltså.

Finare sorter och enkla, billiga - ja tack, jag äter vad som helst! Den senaste favoriten jag börjat med är en liten Tarragona från Cloetta, ljus med nötter. Lite för billig, bara 7.50 för 50 g så det är så lätt det slinker ner en sån i matkassen och så får jag äta upp den snabbt medan jag går hem och se till att slänga kvittot så att inte Margareta avslöjar mig. Men den är så svår att motstå. Kilopriset blir 150 kronor.

Till helgen köper vi ofta en 100g mörk choklad som vi delar på och den brukar räcka till två kvällar. Dom brukar kosta runt 20 kronor, det blir väl 180-240 kronor kilot. Men mycket drygare än ljus choklad.

Och nu har jag utanför kassan i mataffären fått en riktig fin chokladaffär, Chai Te & kaffehandel, som har fina chokladsorter och idag köpte jag ett par kakor. En italiensk Amedei, Toscano black 49 kr för 50g och en fransk Valrhona, Guanja 49 kr för 70g. Det blir nästan 1000 kr kilot, så dom här ska vi äta med riktig andakt så får vi se om dom är värda priset.

Och nu visar det sig att våra barnbarn Clea och Natan som bott här några dar också tycker bra om mörk choklad. Det hade jag inte riktigt räknat med, men dom ska förstås få en smakbit dom också. Dom kanske vill ha sån här choklad som lördagsgodis i fortsättningen i sälle för lösgodis för 4.90 kronor hektot?       

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar