söndag 5 april 2009

Arkimedes var rätt smart

Jag läser en bok om honom nu och det är inte mycket jag visste om honom tidigare.

Arkimedes princip kunde jag sen tidigare och att han ropade Heureka när han kom på't, det visste jag också. Och han sa nå't om Rubba inte mina cirklar också, men det var allt jag visste.

Men han gjorde mycket mer. Han bodde i Syrakusa på Sicilien som var grekiskt på den tiden och dom hade fullt sjå med att slåss med romarna som hade resten av ön. Då fick snillet Arkimedes jobba hårt med diverse försvarsuppfinningar.

Och en uppfinning, Arkimedes skruv, var väldigt lurig. Med en sån kan man enkelt pumpa upp vatten där man inte har elkraft, så den används fortfarande. Och när man bygger om Stadsparken i vår lilla stad i sommar kommer man att sätta in en sån för ungarna att leka med där. Hoppas det smittar av sig till några av dagens ungar så att våra unga snillen kläcker fler såna här idéer.

1 kommentar:

  1. Ännu smartare var han som matematiker, han räknas som en av de tre största matematikerna genom tiderna. I Field's medaljen (Matematikens nobelpris), finns det inristat ett porträtt av Arkimedes.

    SvaraRadera