tisdag 11 maj 2010

En intressant bok

Jag började med en ny bok igår, Den bästa av världar av Ulf Danielsson. Uppstod universum av en slump?


Jag kom inte längre än 30-40 sidor igår, men den var så intressant, så den här läser jag snart slut och redan nu förstår jag att jag måste läsa den två gånger, det gör jag ofta med intressanta böcker.

Redan i första kapitlet resonerar han om ljus och ljud och berättar bl.a. om ett orgelverk av John Cage som ska spelas så långsamt som möjligt, Aslp - As slow as possibleEtt gäng tyska musiker är igång att spela.

I en övergiven kyrka i Halberstadt byggde de först en orgel. Började sen spela 5/9 2001 och i 17 månader hördes bara blåsljuden från orgelbälgen. Så den 5/2 2003 tog man den första tonen. Låten kan rivas av på 20 minuter, men nu ska man hålla på med den här låten till år 2639. Det ger lite perspektiv på tiden och historien. Hur ser världen ut när man klämmer i med slutackordet? Tur att det finns såna här projekt.

Den 5/5 2033 spelar dom ett g, den 5/7 2071 ett h. Idag spelas den här tonen. Visst låter det bra.

Det kanske är dumt att skriva om en bok man nätt och jämt börjat med, men redan av det här fick man lite att tänka på. Jag ser bl.a. annorlunda nu på mina allt sämre tider i joggingspåret. Aslp var det.    


  


  

2 kommentarer:

  1. Tycker nog John Cage's stycke 4:33 är strået vassare, http://www.youtube.com/watch?v=gN2zcLBr_VM&feature=related

    SvaraRadera
  2. Rätt bra låt den också, men lite kort va'

    SvaraRadera