söndag 30 maj 2010

Mors dag idag

I Sverige har det firats sen 1919 såg jag, samma år som min egen mamma föddes.

Henne firade jag nog oftast varje år, men vi som bildade familj på 60-70-talet gjorde oss av med sånt som vi tyckte var trams och kommersiella jippon, som Mors Dag t.ex. så i den egna familjen struntade vi i det. Kanske ungarna gjorde en teckning till mamma nån gång, men mer var det inte. Och jag tycker fortfarande att det är en onödig dag att fira, och så här års är det ju så stressigt ändå så jag tror nog våra barn är rätt glada att 'slippa' den här dagen.

Men traditionen lever trots allt vidare, jag tror att ungdomarna som bildar familj nu för tiden vill fira den här dan igen, det verkar så. Och så ska det ju vara, varje generation får sina regler och vanor.

Det värsta är bara att vi också avskaffade Fars Dag, tänk så många slipsar jag skulle ha fått genom åren om vår generation inte hade varit så anti mot allt vi tyckte var kommersiellt.
          

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar