fredag 21 maj 2010

Partiledare i morronoffan

Det var Göran Hägglunds tur idag. Han är min favorit i Alliansen, den enda av dom fyra partiledarna jag orkar lyssna på. Fredrik Reinfeldt är ju så trist och grå, Jan Björklund så lik en gammal magister och Maud Olofsson ska verka så hurtig.

Tyvärr för Göran och KD gillar jag inte hans högerpolitik, men han själv verkar lite som vanligt folk med humor och självironi, det däremot gillar jag. Hur han går hem hos unga är väl mer tveksamt, KD hänger ju på gärsgårn.

Intressantast idag var väl att det mycket väl kan bli besinskattehöjning även med en Alliansregering fast dom inte än har vågat säga det öppet. Enklare att kritisera dom Rödgrönas förslag och höja senare. Vid förra valet var en sänkning aktuell, men det blev höjd bensinskatt i stället. Helt OK tycker jag visserligen av miljöskäl, men nog var det bondfångeri. Men Göran motiverade det med att alla har ju fått sänkta skatter, inkomstskatt och fastighetsskatt t.ex.

Fastighetsskatten för Stentorpet har ökat medan min pensionärsskatt har minskat med 68 kr så delvis rätt hade han, men fast Göran Hägglund är rätt trevlig så hoppas jag att hans fortsatta karriär blir hemma i Bankeryd.              

2 kommentarer:

  1. Åke Lindestad22 maj 2010 kl. 20:32

    Va bra att du gillar Göran. Visst är han bra.
    Om det räcker till att komma över 4% får vi väl se. Jag har varit med om valfrossa tidigare,när jag blev politiker 1994. Valanatten = 3,8%. När jag vaknade nästa dag hade kd 4,1%
    och jag var landstingspolitiker.
    I oppinionsundersökningar 12 juni 1998 hade
    kd 4,7%. Valresultat 11,8%!
    Något att tänka på även i årets val.

    SvaraRadera
  2. Bra o bra... Men jag skulle gärna kunna gå på fotboll med honom och tom heja på Degerfors, ett lag med så gamla anor är lätt att gilla.

    SvaraRadera