torsdag 14 oktober 2010

Bokhandlaren från Säffle

Johan Österman i Säffle var med i Kulturnyheterna i går. En ung kille som man blir imponerad av.

Hans bokaffär i lilla Säffle har lite internationell prägel, man kan bläddra bland böckerna medan man dricker en kopp te och kanske surrar om boktips med andra kunder i affären. Det luktar New York!

Lite åt det hållet är det i vår nya bokhandel i Västerås också, Bokia är tillbaka i stan. Med ett café alldeles utanför med en stor öppning in till affären. Törs man ta med sig några böcker dit och bläddra medan man fikar? Jag vet inte om det är meningen men jag ska prova. Jag köper de flesta böcker på nätet, men visst är det roligare att handla på det här sättet även om det kostar några tior mer. Men Internetbokhandeln har förstås ett oslagbart sortiment.

Jag har bara varit i New York en gång, inget att skryta med, men bland det bästa minnen var när vi gick några timmar i en bokaffär, 2-3 våningar stor, med fik och läshörnor - Säffle-style. Att vi stötte på Jan Malmsjö där bland hyllorna är inte heller nåt att skryta med, men vi kunde surra en stund om hur benen kändes efter den gårdagens New York City Marathon där vi båda hade kämpat, han då 70 och jag då 58. Vi var båda rätt nöjda där vi stapplade runt bland bland böcker och blåbärsmuffins. Mina marathonlopp skryter jag gärna om.                

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar