onsdag 6 oktober 2010

Promenad på stan

Jag brukar inte komma längre än till närmsta gallerian när jag går till stan, men idag knallade jag runt i alla galleriorna, vi har fem till. Gallerian, Punkt, Skrapan, Centra och Sigma . Förlåt vi har sex till, jag glömmer alltid Postgallerian, den går jag aldrig i. Dom måste nog profilera sig lite bättre. Och den sjunde är den nya, Kvarteret Igor.

Men hur skulle det vara nu när så många affärer har flyttat till 'min' galleria, Kvarteret Igor och där allt folk är nu. Många tomma affärer i dom andra har jag hört.

Och visst fanns det många tomma lokaler, men ändå var det inte så farligt som jag hade trott. Och nu håller dom på och fräschar upp gågatorna i centrum så det blir nog fart i alla gallerior när allt är färdigt. Undrar bara hur länge dom ska hålla på. Fram till julhandeln?


Rörigt nu och ett bra tag, men så här är det väl nu - efter 20-30 år måste det röjas och byggas om för att vi folk ska vara intresserade, det är bara dom där riktigt gamla miljöerna som får stå kvar orörda. Som  Gamla Stan och Forum Romana t.ex.

Och glädjande nog gick vår stadsvandrare kvar med sina långsamma släpande steg och kollade skyltfönstren. Han har gått där ensam på stan sen 60-talet utan synbart missbruksproblem och alltid ensam, men sista månaderna har jag inte sett honom, jag har faktiskt funderat vad som hänt honom. Hade jobblinjen kanske kommit ifatt honom? Alla städer har väl sina original, vi har haft Tok-Björn, Paul, Epa-trollet, Matematikgeniet, Spanjoren och många fler, men ingen har hängt med så länge som Vandraren. Jag borde prata med honom nån gång och höra hur han mår.    
              

2 kommentarer:

  1. En plötslig ingivelse fick mej att söka Epa-trollet på Google. Döm om min förvåning när jag fick napp. Vi som var med minns tjejen som slet med Solbergas blomleveranser.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Epa-trollet pratade vi grabbar ofta om, varför? Jag tror jag bara såg henne en gång. På moppe (eller cykel?) med blommor så det där med Solberga stämmer förstås.

      Radera