tisdag 22 november 2011

Dags för reflexer och nytt cykellyse

Dagens förstasida i tidningen visade en svart figur på cykel utan lyse i höstmörkret.

En av tre eller ännu färre cyklar utan lyse, jag med ibland. Det är otroligt dumt, och jag vet att lyset på min "hemma i stan"-cykel är dåligt, och likaså på Margaretas. På heder och samvete lovar jag att gå till Clas Ohlson  i morgon och köpa nya till oss båda. Cyklarna i stugan har bra lysen båda två, så där är det OK.

Och lika viktigt är det att ha reflexer när man är ute och går i mörkret, det har jag fixat nu. Vi hade en skrälldus reflexer som låg i hallskåpet och skräpade, men där gör dom ingen nytta, nu har jag satt reflexer i jackorna. För joggingrundan har jag reflexväst som möjligen börjar bli lite sliten, men den får duga den här vintern också.

För ska man komma ihåg att byta reflexer ibland också, dom funkar visst sämre när man haft dom några år, det får man tänka på. En årlig reflexgenomgång när hösten kommer ska man ha. Och en årlig genomgång av brandvarnarna när man på allvar börjar tända ljus, som nu tex. Det är inte dumt att tänka på sin säkerhet.            

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar