måndag 21 november 2011

Spamalot

Spamalot-riddare
Vilket gäng!
Monty Python håller än och vi var på Oscars igår på eftermiddagsförställningen och kollade in Spamalot. Kul kul. Uppväxt med den här humorn från 60-70-talet saknar man sån här humor nu så det här kunde vi inte missa.

Oscars är väl den av privatteatrarna jag oftast varit på. My Fair Lady med Jarl Kulle var nog den första, redan 1960? sen har det varit mycket annat. Jan Malmsjö flera gånger. Nån nyårsshow tror jag. Bäst var kanske Fantomen på Operan med Mikael Samuelsson men den senaste Singin' in the rain med Mirro, Dyall och Hanna Lindblad var också kanon med otroliga dansnummer. Ja, dom har alltid bra program på Oscars. Och nu Spamalot! Jakten på den heliga graalen.

Fint med lite gammal stil på en teater 
Jag har filmen, The Holy Grail,  på DVD och skulle visa Margareta den innan, men ajaj, skivan var oläslig. Och jag som hade Life of Brian på samma skiva. En kulturskatt har gått i graven.


Spam
Nästan så man blev lite sugen på
en burk Spam 




En rolig, tempofylld föreställning i klassisk Monty Python-stil. Funderingar hur en svala skulle kunna få med en kokosnöt från Afrika upp till England är ju alltid intressant. Också den franska "katapylten" som laddas med kossor, för att inte tala om den blodtörstige kaninen, den är värre i filmen kan jag avslöja.

Kul var det, men jag hade lite otur - jag var bara en plats från att bli "kvällens bonnlurk" och få ta plats på scenen, det hade varit pricken över i på det här vårt senast besök på Oscars.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar