fredag 4 november 2011

Vad har jag för nytta av Facebook?




Det har Stig frågat många gånger, och jag har tålmodigt försökt förklara utan att jag ens fått honom att säga Jaså, argumenten har inte nått fram. Så igår tog vi tjuren vid hornen.

Vi satte oss helt enkelt hemma hos honom vid hans dator och la upp ett konto på Facebook åt honom, inget mer med det. Det är väldigt lätt att lägga upp ett konto, men man gör det ju inte så ofta och Facebook ändrar regelbundet lite här och där, så det var givande för mig.  Och Stig verkade mer än nöjd-

Sen ramlade vänförfrågningarna snabbt in från hans bekanta. Jag är väldigt imponerad hur Facebook lyckas para ihop oss med såna som vi kan tänkas känna. Snabbt som ögat hade han 10-12 vänner i sin Facebook och några förfrågningar som väl trillar in de närmaste  dagarna. Frågan "Vad har jag för nytta av Facebook?" måste man komma på själv och det kommer Stig att klara, han såg nöjd ut när vi la Facebook åt sidan.

Och på en kvart avverkade vi sen bloggen och Twitter, men där måste det nog till lite mer tid på en kurs, det blev rätt förvirrat. Men jag fick blodad tand av den här övningen, jag får nog uppdatera mitt kursmaterial, avkorta mitt sabbatsår och dra igång kurs i Sociala Medier igen.

En hotfull video finns på Youtube
Men jag avvaktar nog morgondagen, Den 5:e november har hackergruppen Anonymous tänkt stänga ner Facebook. Lyckas dom med det får jag korta av kursen och Stig får nöja sig med en enda dag på Facebook. Det blir spännande i morgon.    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar