fredag 25 november 2011

På kurs med ABF

Äntligen kom min kurs på ABF igång som jag anmälde mig till tidigt i höstas. Till slut blev vi fem elever så att kursen kunde starta, jag hade gett upp hoppet. I går hade vi andra träffen av åtta.

Riktigt, riktigt kul. Jag skulle börjat mycket tidigare, men bra att det blev det av nu i alla fall. Mycket svårare än jag trodde, mycket mer hantverk. Jag trodde man gjorde på helt andra sätt.

En entusiastisk lärare som glömmer tiden, det blev en halvtimme extra i går. Och en blandad kompott av engagerade elever. Jag är äldst med mina 67, och yngst är en kille runt 25 med kepsen bak och fram, en Coca Cola-burk i näven och vida skatingbrallor som hänger i baken, sen är det lite blandat däremellan. Unga killen har tänkt sig att jobba mot företag efter den här kursen, som är väldigt avancerad.  

Lite motig start för mig var att min Photoshop jag har hemma inte alls gör som den vi har i kurslokalen. Och så använder vi oss på kursen av ett hemsideprogram i 6-7000 kronorsklassen, jag ska leta på ett gratisprogram här hemma, det får räcka.

Svårt, det var längesen mina hjärnceller fick jobba så här. Det var omöjligt att somna igår och hjärnan var igång igen tidigt i morse så det är lika bra att ta ett morgonpass med hemsidor. Så här mycket har jag inte tänkt på länge. Och redan efter två gånger har jag en ny syn på hemsidor. Det finns många duktiga designers att ta intryck av medan andra hemsidor är taffliga skräckexempel. Pinsamma stavfel har jag sett massor nu när jag kollar runt. I en blogg är det inte så farligt om man stavvar fel ibland, men i rubriker och texter på hemsidan ser det illa ut. Är det ett tecken på att Web-designers är för unga och slarvat i skolan? Eller..?

Pensionärskurser i all ära, men en "riktig" kurs som man får kämpa med är inte dumt det heller. Och nu ska jag lösa Photoshop-problemet så att jag kan jobba som Web-designer till våren med kepsen bak och fram.  
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar