torsdag 3 november 2011

Svårt med storlekar

Skräddarsytt nästa gång
Fast min kropp har så harmoniska proportioner har jag svårt att få en del kläder att passa. Kläder i min storlek finns helt enkelt inte i sortimentet, och nu verkar jag ha växt en storlek.

Skjortor och tröjor går bra, jeans och andra byxor också, men kavajer och vissa jackor har jag problem med. 46:or är för trånga och 48:or är för långa, det är bara att välja hur man vill ha det, trångt eller långt.

Det började redan med mockajackan, "smeskjortan", jag fick som 18-åring. Den fick skräddarn sy i hop av en 46:a och en 48:a för att passa. 46:a för längden och 48:a för mitt muskulösa axelparti.

Så har det fortsatt. Ett tag passade 46D = en vid 46:a, sen blev det C96 ett tag = en kort 48:a. Bara det att dom storlekarna har varit näst intill omöjliga att hitta och heller aldrig varit riktigt perfekta. Häromåret hittade jag på Kapp Ahl i Barkarby en kavaj i C96 och slog till direkt. Färg och utseende spelade ingen roll.

mått måttagning storlek kläderMen C96 är lite för stort över magen så mina C96-kavajer har mest hängt i garderoben och samlat damm. Så häromdan rensade vi garderoben och slängde dom flesta C96:or jag trots allt fått tag på och tog en runda på stan för att köpa nåt nytt, men som vanligt fanns det inget för mig. Tills jag kom till Dressman.

En rätt OK modell, men det fanns ingen C96 och 46 - 48 passade förstås inte. Så jag provade en 50:a, en ny storleksbeteckning, 50S, en liten 50:a. Satt riktigt bra! Lite lång i ärmarna, det fixade skräddarn för 280 kr.

Lite förvirrat, men nu har jag kollat. 96-100-104 etc verkar inte finnas kvar längre som storlekar. 48R-50S-50L etc är engelska o amerikanska mått som nu Dressman kör med, annars är det 46-48-50 som verkar gälla. Synd, trots allt var C96 någorlunda rätt storlek. Nu köper jag inte kavajer och kostymer så ofta så jag får väl läsa på nästa gång vilket måttsystem vi har i Sverige, eller så ska jag beställa direkt från skräddarn i fortsättningen.              

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar