onsdag 9 november 2011

Stockholmstrafiken

Nu har vi åkt varje vecka hela hösten till Stockholm och trängts i biltrafiken och på tunnelbanan, och det har gått riktigt bra, men det är enklare i Västerås och Sala. Några funderingar och erfarenheter:

Höll på att bli böter
Häromveckan läste jag i Metro att man satsar på att få folk att köra lugnare i Stockholm, men så himla farligt tycker jag inte det varit. Visst kör dom hetsigt och för fort, men dom är bra på att släppa in bilar som behöver byta fil tex, och köerna har oftast flutit på bra även om det varit tvärstopp ibland. Jag fick köra mot rött en gång när det var alltför besvärligt, men ingen har behövt tuta och ge mig fingret. Jag hetsar inte upp mig så lätt. Dom är dåliga på att blinka, speciellt i rondeller och det var det som Stockholmarna själva var mest irriterade på i Metros undersökning.

Parkeringar är en sak för sig, och det värsta förutom att överhuvudtaget hitta en plats, det är att hålla rätt på skylten när det är undantag i parkeringstiden. Det har jag trillat dit på en gång med böter så det kollar jag alltid noga nu. Det som gäller på ett ställe kan ha en annan tid på parkeringen runt hörnet. Det höll jag på att missa vid Natans dagis igår. Onödiga utgifter.

Tunnelbanan är bäst och den har jag åkt rätt mycket nu utan förseningar och andra besvär mer än att rulltrappan i Västra Skogen stannat två gånger. Trångt ibland och det kanske är värre på andra linjer men där jag åkte har det varit överkomligt. Man får ingen sittplats i värsta rusningen, men tågen går väldigt ofta, det måste väl vara viktigare. Blir det något fel så att man måste åka ersättningsbussar blir det förstås besvärligt i värsta rusningen, då är det nog också bra att inte hetsa upp sig, men det har jag aldrig råkat ut för.

Bodde jag i Stockholm skulle jag nog använda cykeln så mycket som möjligt förutom buss och tunnelbana, men där undrar jag om trafikkulturen är som dålig som i korsningen Karbergsvägen - S:t Eriksgatan. Det började skymma i går när jag skulle hämta Clea vid skolan, och där i korsningen såg jag inom någon minut tre cyklister utan lyse som kryssade sig fram i korsningen mot rött. Ute i vägbanan! Tillfälligheter? "Ska en vuxen karl behöva stå och vänta på en röd lampa" sa en cyklande arbetskamrat en gång när vi diskuterade det problemet en gång.   

                

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar