lördag 8 januari 2011

Liftarens guide till galaxen

Vi skulle lägga oss tidigt i går, trötta efter snöskottning och skidåkning.
Men så gjorde jag "svepet" som vi brukar säga, jag kollade igenom TV-kanalerna om det var något intressant kvar att se. Och jag hade tur! "Liftarens guide till galaxen" hade precis börjat på Kanal 5.
Marvin, presidenten, Ford, Dent 

Filmen hade jag bara sett två gånger förut, och boken har jag bara läst en gång hittills. Jag blev kvar i TV-fåtöljen.

Men smaken är ju olika, Margareta bara suckade och tog fram sin bok och gick och la sig  medan jag fick en högtidsstund med en favoritfilm. Men det var länge sen jag läste boken, det får bli en omläsning i hängmattan i sommar. Boken innehåller ju så mycket mer än vad som får rum i en film, och filmen följer inte ens boken riktigt så nog måste jag läsa om den snart.

Svaret på den yttersta frågan om "Livet, universum och allting" avslöjas i boken. Alla med normal allmänbildning känner till att det är 42 och jag ser nu i Wikipedia att det inte var så slumpartat som man kan tro när Douglas Adams skrev det. 42 är ett närmast magiskt tal, några exempel:


FBI-agent Fox Mulder hade lägenhet nr 42 i en TV-serie härom året.
Om solens strålar bryts 42 grader bildas en regnbåge-
Och ett marathonlopp är 42 km långt.  Visst är det intressanta fakta..


Och Ford Prefects elektroniska uppslagsverk är väl rätt lik en iPad, åtminstone hur den kommer att se ut om några år.   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar