måndag 10 januari 2011

Man är aldrig riktigt nöjd

Först var det så kallt att vattnet frös och elfrörbrukningsstaplarna i fritidshuset var illröda. Och  så mycket snö så att det är svårt att hålla vägen öppen och taken måste skottas av för att inte börja bågna.

Då var man missnöjd för det, men så nu när det blir mildare så är inte det bra heller. Hur ska det bli med skidåkningen nu? Och nu blir snön så tung att jobba med.

Det fina är att nu när det är mildare ser jag gröna staplar hos Sala Heby Energi. Dom har sån fin service på sin hemsida att man ser elförbrukningen timme för timme, och nu är den riktigt normal, det är bra. Och kanske isproppen i vattenledningen släpper också? Jag måste dit och kolla. Och kanske det smälter bort lite snö från vägen också.

Men så ser jag i långtidsprognosen att det ska smälla till igen och bli kallt. Torsdag-fredag blir det buskallt i Sala, 15 grader eller mer. Det som smälter till slask nu fryser väl till stenhård is då, och snön på taken blir så där tung och svår att få bort, och inte kommer väl isproppen att hinna släppa. Det här var ju inte bra.  

Hur vill jag ha det då om man fick bestämma själv? Jo, nu på vintern kan det gärna vara hyfsat med snö och 5 grader kallt. Bra skidspår och mycket sol. Jag undrar om inte Sala-vädret stabiliserar sig så om några veckor.                

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar