söndag 16 januari 2011

Svinalängorna

Vi kom just hem från att ha sett Pernilla Augusts Svinalängorna, en mäktig film. Jag känner mig alldeles tagen.

Den kändes lite mörkare än när man läste boken. Med föräldrar som periodare finns det väl dagar som är lite lättare också, och som jag mindes boken fanns det  sådana perioder för Leena och hennes lillebror, men i filmen var det mest tunga dar. Sprit och spyor. Och storasyster Leena får kämpa och städa upp efter pappa. Många barn har det så här.

Filmen har fått åtta Guldbaggenomineringar. Jag har förstås inte sett alla filmer som fått nomineringar, men en gissning är att dom ror hem de flesta av dom åtta baggarna. På måndag 24 januari får man veta. Petra Mede är programledare så det blir ett bra program.

Så såg jag en film som är nominerad till bästa utländska film som jag borde sett, The Social Network, filmen om Facebook. Den går inte längre här i Västerås. Om inte förr ser jag den efter 9:e april på Headweb då dom slläpper den, eller om den släpps tidigare på Voddler men där har jag inte sett något datum än. Eller kanske kommer den tidigare på Telias Videobutiken? Det är på dom här tre ställena jag kollar film om jag missar något nere på Filmstaden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar