onsdag 5 januari 2011

Träning i valstakt

Årets träning är igång, och det här kommer allt att bli ett stående inslag här på bloggen, läget på min träning.

Det här intresserar väl inte så många, men ni andra kanske ändå kan bli lite inspirerade att röra på er, man hör ju nästan varje vecka nåt inslag på radio och TV om hur nyttigt det är att motionera, och alla vill väl ha långa telomerer. (läs mer om telomerer i motivationen till 2009 års Nobelpris i fysik)  Eller så får ni skippa mina träningsrapporter. En gång i veckan blir det nog en rapport.

Årets första träning = allt startar från noll. En liten formtopp ska jag ha redan 28 februari, men den viktigaste toppningen är annars 28 maj. Och så en tredje toppning 8 oktober. Där har jag årets mål fint fördelat över året så att det inte är så stor risk för skador. 200 mil är ett annat mål för året.

Förra året hade jag inget schema men så gick det som det gick också. Jag hoppade över lite för många träningspass. I år har jag ett schema igen och det blev valsvarianten igen - 1-2-3, 1-2-3. tuff-tuff-lätt, tuff-tuff-lätt. Det passar mig så fint. Två tuffa veckor och en lätt, så två tuffa igen osv. Det ska vara tre slag i takten, och dansa vals är ju kul.

Men jag är flexibel. Det här skulle egentligen vara en tuff vecka, men hinner jag inte med mer än dagens runda så får jag väl börja med en lätt i stället. Så går träningen som en dans kunde jag inte låta bli att skriva.     

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar