söndag 16 januari 2011

Träningsrapport vecka 2 2011

Det här var en tuff vecka - 3 gånger på löpbandet = 30 km. Och ett spinningpass med seniorspinnarna dessutom.

Det kommer att bli mycket tuffare längre fram i vår med kanske dubbla löplängden, men det här är nog rätt bra start på året. Nästa vecka ska också vara en tuff vecka med minst 30 km löpning så får jag lugna ner mig veckan därpå med lite lugnare tempo.

Det här schemat fick jag av en fd arbetskamrat, Erik Klitgaard. Duktig marathonlöpare, men jag träffade aldrig honom. Han jobbade i Danmark, och han gav mig ett schema och lite tips 1997 och dom har jag hållit. Undrar om han håller igång fortfarande, han borde vara 55 nånting nu och kanske haft förstånd att sluta, eller gör han som jag och bara springer vidare?

Springa på löpband är inte alls så dumt, det går lättare att hålla hög fart inomhus än ute. I fredags blev jag imponerad på mig själv att det gick så fort. Svetten forsade och kilometerna flög förbi. 10 kilometer med genomsnittsfart på 5 min och 26 sekunder per kilometer är en bra tid även för ungdomar, och jag trodde aldrig att jag skulle komma ner på såna tider mer. Idag var jag söndagstrött och började lusigt men ökade på för varje kilometer. När jag börjar utomhus igen får jag vara glad om jag ibland klarar milen på ett genomsnitt av 6.26, det är svårare att hålla farten ute när man springer ensam. Runt 7 min/km kan vara godkänt för mig.

Men tiden är egentligen helt oviktig, det är för att överhuvudtaget orka springa en mil som jag tränar, men alla frågar jämt efter tider så därför får jag allt hålla koll på dom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar