söndag 10 februari 2013

Carl Johan de Geer

Fotoautomaten
Han var på TV i morse och jag får alltid så många associationer direkt när jag ser honom på TV. Men jag har aldrig sett honom IRL.

Nu tänker jag alltid i första hand på våren och Moderna Museet när jag ser honom, där han med sin fotoautomat låg bakom en fotoutställning med amatörfoton där jag bidrog med 10-12 verk härom året. "Så snart det blir lite varmare ute åker vi till MM" sa jag till Margareta. Dom hade så god mat i restaurangen där minns jag. Men så tänker jag också alltid på 60-talet när jag ser honom. Och förstås på Tårtan. Och mycket annat också, han är så sympatisk.

Är han greve också? Vi säger det, för idag kom jag att tänka på pappa Sven också och hans paradhistorier, han hade 3-4 stycken som han alltid körde med. Som den när Johan skulle servera soppa till den skånske greven (antagligen en de Geer) men hade glömt lägga fram en sked. "Sked Johan!" sa greven. "Näe, de bara korra i maugen" svarade Johan och pappa skrattade alltid med hela magen.

Paris 1967.
På Waldemarsudde 
En annan av pappa Svens favoriter var den när flyttgubbarna skulle bära ut en värdefull skänk från den gamla damen men råkade tappa den i trappen så det blev kaffeved av den. En av gubbarna fick ta smällen och berätta för damen men kom tillbaka med en hundring (eller säkert en tia i originalversionen, det var minst 60 år sen). "Jag sa bara som det var, skänken slant" Det där skrattade också pappa Sven gott åt, och jag fick väl fnissa lite artigt jag också.

Det som är aktuellt nu med Carl Johan de Geer är en fotoutställning på Waldemarsudde med rubriken "Vi hade fel". Storslaget, det skulle jag aldrig erkänna. Utställningen börjar på lördag 16/2 håller på ända till 28/4, den ska vi se! Då kanske jag får ännu fler associationer från gamla tider, han har ju den effekten på mig, den gode herr de Geer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar