söndag 24 februari 2013

Skidåkning på TV

Riktigt dumt att vi inte kommit ut på skidor själva den här vintern. Beror väl mest på mina förkylningar, men delvis är det en bortförklaring. Jo en gång har vi åkt när jag tänker efter, några kilometer runt Järndammen i julas.

Ida & Charlotte
Våra skidor duger gott för att åka några gånger varje år men ska vi göra stordåd fler gånger så skulle vi allt behöva nya. Dom vi har köpte vi för mer än 15 år sen och det har hänt mycket med skidor sen dess har jag läst. Och det är lättare att valla nu också sägs det. Med tejp. Just att valla lärde jag mig aldrig under de där korta åren som jag körde regelbundet, jag kanske hinner med en skidtur med tejpade skidor innan snön börjar smälta, det skulle vara kul.

Målgång
Idag blir jag sittande framför TV:n. VM i Val di Fiemme med den relativt nya, varianten av skidstafett, sprintstafett, där det tidigare gått rätt bra för Sverige. Just nu startar finalen för damerna. Charlotte Kalla ligger tvåa i första backen. Spännande. Jag tar en paus och följer loppet på TV.

Slut på pausen: Uj så spännande. Både herrarna och damerna har kört sina finaler. Inga Guld men två SILVER! Vilken dramatik!

Vi gamla besserwissrar var allt lite tveksamma till det där med sprintdistanser på skidor när det kom, 15-30-50 km skulle det vara, med individuella starter, men oj så kul det är med allt nytt. Just det här loppet är bland det bästa, så TV-mässigt. Nu blir det allt lite TV-tittande i veckan och så Vasaloppet nästa söndag. Inget att gör åt'et även om jag får lite dåligt samvete för att jag åkt så lite själv.

Men en långpromenad blir det i alla fall. Ut på Mälarisen har vi tänkt. Med en termos kaffe i ryggsäcken. Sen orkar jag kolla fortsättningen av alla TV-sändningar från skid-VM.
    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar