fredag 22 februari 2013

Skönt att ha den rätta åldern inne

Fredag. Uppe rätt tidigt, sen tog vi en tur till Sala för att skotta snö och mata fåglarna och var sen hemma redan till två. Ungefär vad vi orkade med idag.

För direkt när vi kom hem och innanför dörren kände vi något som drog. Margareta hamnade i soffan och jag blev sittande i sköna TV-fåtöljen, sen blev det svart. I dagarna pratar man om nya förslag att jobba till 69 och det tror jag i och för sig inte är så dumt, säkert rent av nödvändigt, men det var inte så dumt med den här tuppluren heller, så skönt att ha jobbat färdigt i yrkeslivet.

Men nu har jag vaknat upp ut TV-fåtöljen och fått mig en kopp kaffe och kan tänka klart igen. Och då är det självklart, så här är det:

Visst behöver vi jobba längre, men det man inte inser dom där åren när man är i full sving är att man behöver jobba smartare om man ska orka till 69 eller 75 eller mer. Med all teknik som finns nu med datorer och Internet så är det märkligt att man inte pratar mer om att jobba smartare och inte så gammalmodigt som vi var tvungna att jobba på 70-80-talet och tidigare med stress och jäkt. Tycker jag.    



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar