lördag 2 februari 2013

FestiJazz

Det här är en återkommande höjdare för oss i Västerås, ett två dagars arrangemang med jazzmusik, med det bästa Sverige har att erbjuda kompletterat med några utländska stjärnskott. Om det är unikt i Sverige vet jag inte, men publiken kommer i alla fall från hela Sverige, det har jag hört.

Frank Vignola o Vinny Raniolo
Nästan en rockpose
Claes Tillander, ordförande i Jazzens Vänner här i Västerås, är en riktig riktig eldsjäl som jag har nöjet att vara Facebook-vän med. Han har alltid intressanta inlägg på sin Facebook. Mest jazz förstås, men även tex boktips. När han skrev om  "47 sekunder" av Arash Hejazi förstod jag direkt att det var mordet på Neda det handlade om, så då gick jag direkt ner till bibblan och lånade den. Jag läste ut den i torsdags.

Men jazzen är förstås det viktigaste. Festijazz har vi inte upptäckt förrän nu på "gamla dar". Vad jag förstår tar Claes och Jazzens Vänner ett år i taget för att se hur länge det går att köra. För att få riktig ekonomi i det här skulle det viss behövas ytterligare några hundra i publiken, och eftersom återväxten är lite klen, vi är mest vithåriga, så har det nog en begränsad livslängd. I kväll ska vi lyssna på Frank och Vinny som är på bilden ovan, men inledningskonserten ser vi speciellt fram mot. Carling Family såg vi senast på höstfesten i oktober, men dom kan man se hur ofta som helst.    

         

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar