måndag 4 februari 2013

Doktorn hade några bra idéer

Jag var till doktorn idag och frågade om det har kommit några nya rön om hur man botar Tinnitus. Inte för att jag hade den minsta förhoppning om något positivt, men doktor Fridlund hade en riktigt bra teori.  

Kan ge Tinnitus...
Det var häromveckan när jag knappt hörde TV-ljudet för allt annat skrammel i örat som jag tröttnade, chansade och beställde tid. "Jomenvisst" sa han "den där blodtrycksmedicinen du äter kan ge en sådan biverkning". Så nu ska vi prova oss fram på lite olika sätt, det var lika överraskande som positivt. Och Margareta tyckte förstås att det var dumt att jag inte läst bipacksedeln bättre där alla biverkningar står. Det har jag gjort nu, men listan är ju hur lång som helst, läser folk verkligen sådana listor? Ja, kanske Elisabeth som är medicinskt kunnig, men jag tvivlar på att andra gör det. Och det här var en rysare:

Min harmlösa medicin kan ge depression, ångest, förvirring, hjärtinfarkt, magsmärtor, håravfall med mycket mera. Förutom just Tinnitus alltså. Men med så mycket biverkningar på en harmlös medicin är det inte så lockande att läsa bipacksedeln även om man alltså borde göra det.

Kan också ge Tinnitus!
Och för att hålla mig på benen nu trots min besvärande hosta jag haft en vecka så har jag tagit ett par tre piller Ibumetin, så jag var förstås tvungen att läsa den bipacksedeln också. Vad läser jag?

Huvudvärk, kräkningar, magsår, hörselskador, depression, förvirring, andnöd och minst 20 ytterligare biverkningar. Som t.ex. Tinnitus!

Inte tusan törs jag läsa om biverkningar om det är så här långa listor, men doktor Fridlund var en sympatisk man med en intressant teori, jag ska förstås följa hans rekommendationer. Men det troliga är nog att alla mediciner kan ge Tinnitus så man kanske inte ska hoppas för mycket.

   
       

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar